tisdag 9 mars 2010

det inte var valår

noterar att C och S gör vårdebut i valåret 2010, låt gå för att det inte riktigt är vår ännu, men jag tyckte att det var en bra öppning på mitt inlägg. C slår på trumman för Brunns skola och slår fast att likabehandlingsprincipen skall gälla. Jag tycker att likabehandlingsprincipen är en viktig princip och skulle man använda detta vad det gäller Brunns skola så måste vi skjuta in samma belopp som motsvarar Brunns skolas underskott, till alla andra skolor i kommunen. Förutsätter C att övriga partier i alliansen visar sitt ansvar där också? Brunns skolas underskott är otvetydigt ett aber för alla inblandade och till men, för Rektorn med personal, elever och föräldrar. Jag tycker inte att det är särskilt konstruktivt att att sätta in en insändare, underskottet måste hanteras där den hör hemma, i Utbildningsnämden resp Produktionsstyrelsen och jag tror på en bra dialog, då kan vi säkert komma på någon bra lösning, för en lösning behövs. Det är inte bra som situationen är idag.

S utspelet står Lars Bryntesson för och naturligtvis åberopar han det engångsbelopp som allians regeringen skjuter till , en "konjukturutjämnare" för året 2010. Med dessa pengar framstår han som frälsaren och vips så är allt bra.
Han hänvisar även till de gyllene åren 2003-2006 (S var då i majoritet) med bl.a. struktuella effektiviseringar, och som nu skördas av alliansen. Att kommunens totala låneskuld efter 2006 var nästan otroliga 2 000 000 000 pengar och en soliditet mycket närma noll , nämnar han inte.
Att vi i alliansen ville ha en budget i balans, är ingen hemlighet, det var ett av målen, ett annat mål var att kommunen skulle ha en buffert ifall något oförutsett skulle inträffa.
Förhoppningsvis börjar vi se slutet av konjuktur svackan, men mycket kan fortfarande hända, därför vill vi inte öronmärka detta engånsbelopp, för att kunna ha friheten att användas där det göres bäst nytta i året 2010.

Så pengarna är varken gömde eller glömda och vilken Central Cirkus menar du, kan det vara Cirkus Brunte.

Citat Lars Bryntesson "Vi vill sätta kvalitet i våra barns skolor och i omsorgen om våra äldre främst"
Vem vill inte det ?????

Ha det
Kenta

1 kommentar:

  1. Brunns skola.
    Underskott sedan hur länge?
    Jag sat som ledamot i skolstyrelsen på den tiden underskottet uppstod, så vitt jag kan först eminerade underskottet en hel del från självs skolbygget och förändringarna som kom att följa. Eleverna flyttades runt på skolan, ekonomin blev svår att hålla i. Jag som dåvarande Moderat envisades med och enligt min mening med rätta att underskottet skulle finansieras av den verksamhet som orskat det, m a o Brunns skola.
    Många rektorer har sedan dess passerat revy på skolan, men ej lyckats varken med att få bort underskottet eller att nå studiemålen.
    Jag tror att det här hör ihop. Rektor och lärare är tvingade till att arbeta bort ett mångårigt underskott samtidigt som de i all väsentlighet skall fokusera på studiemålen.
    Kanske dags att inse sanningen: att våra skolor är så kostnadsslimmade att det inte inom rimlig tid går att arbeta bort underskottet.
    Varför då forsätta att ha denna belastning in i en framtid på ytterligar åtta, tio år för att sedan upptäcka att det ändå måste skrivas av.
    Underskottet måste idag anses som osäkert och bör därför skrivas av åtminstone enligt den lagstiftning jag är van vid.
    Låt rektor och lärare i stället fokusera på studiemålen i samklang med sina elever.

    Jan Dolk

    SvaraRadera